باغ زیبای جهان نمای شیراز

کاملترین وبلاگ در مورد باغ جهان نما ( تاریخچه - تصاویر قدیمی و جدید - نقشه عمارت ها - گشت و گذار و ... )

 

  آبیاری باغ جهان نما بوسیله جوی آبهایی که ازتنگ الله اکبر وارد جلگه شیراز می گردیده مشروب می شده ومهمترین آن آب چشمه رکن آباد بوده که ازکوه های بموسرچشمه گرفته وبعد از سیراب کردن قسمتی ازمزارع شمال وآبیاری باغ بخشی ازمرکز شیراز یعنی تاسیسات کریم خانی را مشروب می گردانیده است.

این آب بوسیله کانال ازشمال غربی وارد باغ می شد و با توجه به این که شیب طبیعی ازقسمت شمال به سمت جنوب می باشد آب درکل سطح باغ جریان داشته ودرفارس نامه ناصری درذکر شیب چنان آمده است که درقسمت پایین باغ جهان نما باغ دیگری است که اختلاف آن با سطح باغ جهان نما به اندازه ارتفاع یک دیواراست که هم اکنون این دیواراززیرآواربیرون آمده است.

آب مصرفی فواره ها وحوض های داخل وخارج بنا ازمنبع گوشه شمال غربی به داخل مجرای خالی که تنبوشه نامیده می شده هدایت ودرشبکه آبرسانی توزیع می گردید. قطرتنبوشه ازمبداحدودا بین 30 الی 40 سانتیمتراست که آب با فشاربه داخل آن راه پیدا می کند. کانالی ازخیابان شمالی وارد بنای اصلی می گردد وتا زیرحوض اصلی بنای کوشک مرکزی امتداد یافته وازآنها توزیع میگردد ودراضلاع شرق وغرب درحوض های به ابعاد 3*4 وبه عمق تقریبی یک متربه فواره ها منتقل می شود و یک حوض هشت ضلعی با فواره سنگی درداخل کوشک می باشد که بعد ازاینکه با آب پرگردید به وسیله کانال مخفی درابعاد15*20 سانتیمترپوشیده شده باآجرهای چهارگوش ازاتاق های غربی وشرقی وجنوبی به قسمتهای انتهایی اتاق وازآنجا به روی نمای آب سرسره منقش به فلس ماهی سرازیروسپس درنهرسنگی که دارای فواره های زیادی است ازکوشک به سمت حوض واقع درمقابل بنای قاجاری درضلع جنوبی باغ جریان می یابد. نکته حائزاهمیت اینکه لوله تنبوشه پس ازتقسیم آب درزیرفواره هابه یک کوزه به حجم حدود 15لیتر که بتواند جریان تند آب را درآنها به اندازه ی مناسبی برساند منتهی می شده است. ابعاد کوزه هایی که زیرفواره ها قراردارند متناسب با جریان وحجم تقسیم آن متفاوت است. درحال حاضراین آب مستمرا به وسیله پمپ به داخل مسیراصلی فواره های سنگی وازآنجا به داخل حوض کوشک مرکزی و دوحوض واقع درطرفین کوشک برگشت داده می شود. درعملیات مرمت و بهسازی فضای باغ زیبای جهان نما برآن شدند تا این مقطع ازنهر و شکل قدیمی آن حفظ گردد تا آیندگان ازنحوه عملکرد فواره های سنگی ومخازن زیرین تنبوشه که بدست معماران وکوزه گران چیره دست ساخته شده استحضار یابند.

نویسنده: ابراهیم دهقان ׀ تاریخ: شنبه 29 بهمن 1390برچسب:آبیاری قدیمی باغ جهان نما ,آبیاری باغ جهان نما , چشمه رکن آباد , آبیاری ,تنگ الله اکبر , مرمت و بهسازی فضای باغ زیبای جهان نما , فواره های سنگی ومخازن زیرین تنبوشه, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , baghejahannama.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com